Brug for hjælp? Tag Solsikkesnoren om halsen
Personer der bærer solsikkesnoren signalerer, at de er sårbare og kan få brug for hjælp. Nu kan solsikkesnoren bæres af rejsende med Movia.
Det kan være stressende at være i ukendte omgivelser, hvis man for eksempel lider af autisme, alzheimers eller har en hjerneskade.
Og det kan være ekstra svært, hvis man samtidig har vanskeligt ved at bede om hjælp. Samtidig kan det være en udfordring for andre at gennemskue, at de har at gøre med en person, som har brug for ekstra tålmodighed, forståelse eller tid.
Signal til omverden
Derfor sætter Danmarks største trafikselskab Movia nu fokus på problemet. Det sker med Movias indtræden i Solsikkeprogrammet, der også rummer større danske lufthavne og virksomheder som Lego House, Lalandia, Givskud Zoo og Tivoli.
Konkret sker det ved, at passagerer bærer en særlig Solsikkesnor, hvilket tydeligt signalerer til personale og omverden, at man kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp.
Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele, men fungerer som et signal til chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, at personen kan have behov for ekstra hensyn.
Du kan købe solsikkesnoren HER
Kampagne skal udbrede kendskab
Movia iværksætter nu en informationskampagne, som skal udbrede kendskabet til Solsikkeprogrammet og oplyse busoperatører, vognmænd, chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, hvad Solsikkesnoren betyder, og hvad man signalerer ved at bære den.
Solsikkesnoren kan købes på solsikkeprogrammet.dk
Movia transporterer cirka 200 millioner passagerer om året på vores knap 450 buslinjer 9 lokalbanestrækninger på Sjælland og øerne.
Først publiceret: 12. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 17. februar 2022 kl. 11:48